Vervoer in Cuba

Vervoer in Cuba – Dit is alles wat je moet weten!

Cuba is een ontzettend gaaf kutland. Jup. There. I said it. Dit gaan zowel de leukste, als meest vervelende vakantie van je leven worden. En een van die vervelende kanten ga ik in dit blog uitlichten: het vervoer in Cuba! Hoe ga je het eiland over, wat kost het en wat is mijn advies? Maar eerst even dit:

In Cuba is alles in handen van de overheid. Met andere woorden, er is dus helemaal niks fatsoenlijk geregeld. De bevolking moet leven van een schijntje, het internet is om te janken, je kunt op meer plekken rum kopen dan water (of dit negatief is, laat ik aan jou) en de wegen… De wegen zijn een grote, doffe ellende. Iets om rekening mee te houden.

 

Optie 1: Cuba in een huurauto

Er gaat niks boven vrijheid. Kunnen gaan en staan waar je wil, wanneer je wil is natuurlijk onbetaalbaar. Letterlijk in het geval van Cuba. Het huren van een auto is er namelijk niet goedkoop,zoals je in dit blog hebt kunnen lezen. Voor het kleinste model betaal je al gauw 65 euro per dag. Exclusief verzekering, exclusief brandstof.

Buiten de hoge prijzen zijn er ook te weinig huurauto’s in Cuba. Niet alleen toeristen zijn erin geïnteresseerd, ook locals maken er gebruik van. Stel het huren van een auto dus niet te lang uit, en begin minstens 3 maanden van tevoren met je zoektocht. Zo voorkom je dat je net als wij achter het net vist.

 

Waar huur ik een auto op Cuba

Een Sixt of een Hertz hoef je in Cuba niet te verwachten. Deze wereldwijde organisaties zijn hier niet te vinden. Boek je auto liever via REX (via deze website) of via TUI cars. Belangrijke sidenote: internet is nog altijd een dingetje in Cuba. De websites van verhuurders zijn dus niet altijd up to date. Zo dachten wij tot drie keer toe beet te hebben (bij TUI cars), maar werd onze order later geannuleerd omdat de auto in kwestie al verhuurd bleek te zijn.

 

Cuba Huurauto

 

Optie 2: Cuba met de bus (Viazul)

De Viazul om precies te zijn. De Viazul is een “georganiseerde” manier van reizen. Je koopt je kaartje een aantal dagen van tevoren bij een kantoor, of boekt ze in advance via het internet (prijzen etc. vind je hier). De bussen bleken cadeautjes te zijn van communistisch China. Ongeveer uit het jaar nul. Ze rijden op enkele momenten per dag, dus kies het meest gunstige moment voor jou uit.

En precies om die reden is de Viazul dan ook een hit or miss. De ene dag reis je semi comfortabel het eiland over zonder al te veel gedoe. De andere dag is je stoel kapot, lekt de airco, en houden de andere passagiers met niemand anders rekening dan met zichzelf en de persoon aan de andere kant van de lijn. Voeg daar nog een jankende baby aan toe en je nachtrit van 15 uur (hé, scheelt weer een overnachting) is een feestje. Maar goed, je bent jong en je wil wat. Strand. Dat is wat je wil.

Het is een beetje zoals die december kras kalender. Of het is net niks, of helemaal niks, maar altijd best wel kut, dat vervoer in Cuba.

 

Viazul tips:

  • Pak jezelf goed in. Denk in laagjes. Een standaard busritje verandert per uur zo’n drie keer van temperatuur. Van standje vrieskist, naar precies goed, naar “haal me uit deze oven” in 20 minuten.
  • Investeer in een goede noise cancelling headphones. Die dingen zijn hun gewicht in goud waard. Zeker in een land als dit. Bijkomend voordeel: je hoort niet wanneer de bus gekke geluiden begint te maken. Scheelt een hoop stress.
  • Koop je kaartje voor de volgende bestemming vast wanneer je aankomt. Het Viazul kantoor ligt niet altijd in de buurt van het centrum en heeft beperkte openingstijden. Geloof mij, je hebt echt geen zin om een half uur te reizen om bij het kantoor aan te komen om dan te beseffen dat het niet open is. Even checken op internet is ook geen optie.
  • De Viazul is je beste vriend wanneer het op lange afstanden aankomt. Wil je bijvoorbeeld van Santiago de Cuba naar Varadero? Neem dan de nachtbus. Zoals hierboven al vermeld bespaart het je een overnachting en de volgende ochtend spring je zo de zee in!
  • Neem wagenziekte tabletjes mee. Er kunnen flinke putten in het wegdek zitten, waar de buschauffeur absoluut geen rekening mee houdt.

Cuba bus viazul

Optie 3: Cuba met de taxi (Colectivo)

De laatste optie (het openbaar vervoer laat ik even achterwegen) is reizen met een Taxi Colectivo. Dit is vooral voor de relatief kleine afstanden je beste optie. Het is iets duurder dan met de Viazul, maar met een reden. Waar je met de Viazul van station naar station wordt gebracht (en je dus nog een taxi moet regelen naar je casa/hotel), word je met de Taxi Colectivo gewoon voor de deur afgezet.

Een Taxi Colectivo deel je met andere toeristen/passagiers. Dit om de kosten te drukken. Kijk dan ook niet gek op als er één koffer het dak op gaat (goed vastgebonden? Niet altijd) om plek te maken voor nog een passagier. Op een moment zaten wij met 4 mensen en 6 koffers in een wel héél kleine auto… But hey, it’s Cuba!

Vergeet ook hier de wagenziekte tabletjes niet. Zo’n auto zit nog dichter bij de grond dan een bus, dus die putten voel je des temeer.

 

Prijzen Taxi Colectivo

De prijzen willen wel eens verschillen. Regel je de taxi via je casa? Duurder. Regel je de taxi via een soort taxi pimp? Duurder. De eerlijkste prijs krijg je van de chauffeur zelf, al spreekt deze vaak alleen Spaans. Een indicatie per persoon (!):

 

Jose Marti Airport – Centro Havana = 25 CUC

Havana – Viñales = 15 – 25 CUC

Viñales – Cienfuegos = 30 CUC

Cienfuegos – Trinidad = 10 – 20 CUC

Varadero – Havana = 25 CUC

 

Op een aantal plekken (bijvoorbeeld in Trinidad) staat er op elke straathoek wel iemand om je een taxi aan te bieden (Taxi Colectivo for tomorrow?). Je zult hier dan ook geen moeite hebben om er een te vinden tegen een leuk tarief. Een beetje afdingen kan ook gewoon. Op andere plekken (bijvoorbeeld in Holguìn) zijn Taxi Colectivo’s een stuk schaarser. Kijk dus vooral even rond voordat je een besluit over vervoer in Cuba neemt.

 

Cuba taxi colectivo

 

Mijn advies over vervoer in Cuba

Helaas kan ik geen advies geven over het huren en gebruik van een eigen huurauto. Omdat wij twee weken van tevoren pas een kijkje namen op bovengenoemde websites.

De andere twee manieren van transportatie hebben elk hun charme. Zoals hierboven al vermeld is de Viazul de meest ideale manier om grote stukken over het eiland af te leggen. Cuba is toch echt groter dan dat het lijkt. De bus is relatief comfortabel. Een Taxi Colectivo is perfect als je geen zin hebt in gedoe en gewoon van deur tot deur gebracht wil worden. Het is iets duurder, iets minder comfortabel, maar wel snel en semi efficiënt. Het is dus net waar jij de voorkeur aan geeft.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren van vervoer mogelijk. Zo zou je het vliegtuig van de ene kant van het eiland naar de andere kunnen pakken. Volgens de Lonely Planet en letterlijk ieder blog dat ik las niet aan te raden. Ook ligt er treinrails. Maar bij het woord “trein” springen de tranen al in de ogen van de locals. Niet op de goede manier.

 

Vervoer in Old Havana

Nog even een korte uitsmijter (niet het ei). Wanneer je in Oud Havana van punt A naar punt B gebracht wil worden omdat je echt niet meer verder kan te voet, neem dan een fiets taxi. Je kunt hiermee de hele stad door voor maximaal 2 CUC. Ook hier wordt vaak een taxi pimp ingezet. Ding bij hem zoveel mogelijk af, en geef daarna je driver gewoon een CUC of 2 extra om te verstoppen voor de pimp. Onder het mom van wat niet weet wat niet deert.

Mocht je nog vragen hebben over het vervoer in Cuba, stel ze in de comments! Ik help je graag 🙂

Post a Comment